Att inte falla på mållinjen i den nya ekonomin

Service knyter ihop totalupplevelsen 

Det är dagen efter Zoura’s stora event Subscribed15 som innehöll allt ett bra event ska innehålla. Inspiration, nätverkande, lärande och påkostad middag med dryck.

Eventet i sig var helt fokuserat på den ”nya ekonomin” (prenumerationsekonomin/subscriptioneconomy) som lyfter fram kundrelationen som det allra heligaste och nyckeln till lyckade affärer. Nu är kundrelationen i fokus, inte bara kunden, inte produkten och inte affäran, utan själva relationen. Uttrycket och fokuset på ”the subscription economy”  må vara pushat av Zoura för att sälja sin Relation Business Management-lösning, men de har en fin poäng.

Allt fler företag börjar inse att de traditionella affärsmodellerna utmanas av sömlösa on-demand-tjänster och -produkter som ger en ny typ av kundupplevelse. Prenumerationsmodellerna slog igenom och blev känd för den stora massa tack vare Spotify och Netlix. Uber och Airbnbrevolutionerade existerande traditionella branscher. Allt fler branscher utsätts och nu går det attprenumerera på allt från matkassar, kläder och smink till bilar och flygresor i privatjet.

Vikten av den nya totala kundupplevelsen

Den ny verkligheten tvingar företagen att anamma ny sätt att marknadsföra sig på, hitta nya kunderoch göra affärer över lag. Med prenumerationer och on-demand så förlängs också kundrelationen och antalet interaktioner per kund ökar. Produkten måste hålla hög kvalitet (såklart), men ännu högre krav ställs nu på det som sker efter ett köp. Information och service måste vara lika tillgängligt som företagets webbshop (som antagligen är öppen dygnet runt). Om inte service och support är lika tillfredsställande så kan kunden enkelt avbryta relationen och gå till en konkurrent.

Läs mer om TSC

Utmaningen blir tydlig då de flesta bolag inte är byggda för att ge bra kundsupport i första hand, utan för att sälja en tjänst/produkt. Det är inte så konstigt då alla vill fokusera på sin kärnverksamhet, men service-delen får inte nedprioriteras längre.

Guide: Customer Self-Service

Läs vårt whitepaper om self-service

Under eventet så höll TSC’s partner Zendesk och deras marknadsdirektör för EMEA Nick Peart enriktigt bra session kring hur viktigt det är att skapa en enkel och rättfram kundservice som stödjerprodukten och skapar en total kundupplevelse. Som final fick vi The Service Corporation kliva upp påstora scenen och försöka övertyga juryn/panelen och publiken om vad företag kan vinna påatt faktiskt prenumerera på kundservice. Publiken gav sitt godkännande och är nu mer medvetna omatt utan en bra service-upplevelse så riskerar kundresan att sluta just där och kunden förloras.

20151007_164640.jpg

Topics: Support, kundservice

Posted on januari 18, 2016 in Uncategorized

Share the Story

About the Author

Back to Top