Snabba tips för att motverka digital stress

Vi tittar på mobiltelefonen cirka 150 gånger per dag enligt hjärnforskaren Katarina Gospic och avbrotten gör det svårt att fokusera och göra klart arbetet.
83% känner ett behov av att svara omedelbart på inkommande samtal, sms och mejl under arbetstid. Drygt 8 av 10 arbetstagare säger att de blir störda när andra kollar eller använder sin
mobiltelefon under ett möte. Samtidigt erkänner nära 7 av 10 att de själva gör exakt detta(Breakit 20151003).
Därför är det kanske  inte konstigt att antalet anmälda stressrelaterade arbetssjukdomar har ökat dramatiskt på senaste tiden. Den 31:a mars började nya föreskrifter för arbetsmiljö att gälla (läs mer om dem här https://www.av.se/utmaningen). Sen även filmen längst ned på sidan.
Vi på TSC älskar ju digitala hjälpmedel, men det gäller att också ha rätt arbetsmetodik för att inte bli stressad över tillgängligheten som kommer med t.ex. uppkopplade smartphones, något som kan leda till ohälsosam digital stress.
För att kunna hantera den digitala stressen på ett bra sätt behövs två saker (för en bra start).
  • Förstå digitaliseringens påverkan och hur den påverkar vår hjärna, välmående och produktivitet (läs mer här).
    • Det tar tid att återfå fokus efter varje avbrott (tänk 150 mobilupplåsningar varje dag).
    • Det finns anledningar till varför vi tycker om att titta på mobilen (dopaminpåslag).
    • Vi på TSC jobbar tillsammans med iManagement för att hjälpa företag förstå och hantera digital stress, både från ett vertygs- och arbetsmetodikperspektiv. Se nästa event.
  • Skapa struktur för inflödet av information
    • Strukturen bör sättas gemensamt för hela företaget och inkludera både verktyg och arbetskultur. Nedan har vi listat några tips som individen kan utnyttja för att hantera digital stress och samtidigt nå ökad produktivitet på ett hälsosamt sätt.

 

Katarina Gospics tips till arbetstagare:

På jobbet:

  • Stäng av (iaf ljudet) mobiltelefonen och annan teknik i samband med möten.
  • Stäng av alla ljudsignaler på mobiltelefoner, datorer och annan elektronik under arbetstid.
  • Blockera alla distraherande pop up-fönster och push-notiser i datorn och mobilen.
  • Gå undan när du ska ringa eller blir uppringd.
  • Införa fasta, individuellt anpassade tider för mejl, sms och mobilsamtal.
  • Lägg ifrån dig tekniken helt och hållet en stund varje dag. Hjärnan behöver vilopauser för att du ska kunna prestera på topp i viktiga jobbsammanhang.

Vi tar ofta med oss tekniken hem efter arbetsdagen och då molntjänster blir allt vanligare så följer då även jobbet med hem. Kropp och knopp behöver tid att slappna av för att återfå energin så se till att utnyttja möjligheten till att jobba hemma på rätt sätt.

Kolla in IT-handboken 2016:

IT-handboken 2016

TSC‘s tips utanför jobbet:

  • Bestäm dig för om du är ledig eller jobbar – inget mittemellan
  • Om du är ledig så var ledig och slappna av – hantera notifieringar på dator och telefon så att inte oönskade jobbtankar tränger sig på
    • Fokusera istället på nära och kära
    • Kom ut, byt inte bara informationsflödet i mobilen mot ett annat i TV:n
    • Aktivitet! Promenad, träning eller klippa gräs, vad som helst nästan.
  • Om du nu ska jobba hemma, gör det strukturerat med samma mindset som om du vore på jobbet. Då blir du klar snabbare.

Här är Arbetsmiljöverkets film:

 

8 digitala trender och hur de bör hanteras:

  Ladda ned guiden  

8 digitala sanningar för din verksamhet

Källor:

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Besvar-av-stress-okar-i-arbetslivet/

http://www.breakit.se/artikel/1414/sa-kan-workfulness-hjalpa-dig-att-fa-mer-gjort-pa-kontoret

http://www.telenor.se/published_images/workfulness_handbok_telenor.pdf

http://www.hastutveckling.se/mer/files/2013/12/131112-Digital-Stress-minibok-HAST-Utveckling-ver-1.3.pdf

http://www.sydsvenskan.se/halsa–motion/digital-stress–sa-drabbas-du/

Topics: cloud, molnet, risk, produktivitet, trender

Posted on april 29, 2016 in Uncategorized

Share the Story

About the Author

Back to Top