Effektivisera ditt mobila liv

I tidigare (inlägg från 29/4) har vi berättat att vi tittar på mobiltelefonen cirka 150 gånger per dag (enligt hjärnforskaren Katarina Gospic).
>> 150 avbrott leder till att vi får svårt att fokusera
   >> Kan vi inte fokusera kan vi inte prestera.
      >> Kan vi inte prestera så blir vi stressade
         >> Stress leder på sikt till sjukskrivning (Arbetsmiljöverket film och föreskrifter)
Därför vill vi visa hur du på ett enkelt sätt hanterar avbrotten.
 o-PHONE-BED-facebook.jpg
Många appar, som e-post eller sociala medier, skickar massa notiser. Vissa kanske mer viktiga än andra. För att vara riktigt effektiv föreslår vi att du bestämmer vissa tider då du tar dig igenom mail, sms och andra meddelanden. Kanske 08.30, 13.30 och 16.30. Låt bli att titta och svara övrig tid, det är aldrig så akut.
För att hantera de olika apparna och deras notisläge, gör så här:

iPhone

Så här slår du på och stänger av aviseringar från din iPhone:

  1. Gå till enhetens inställningar, tryck på
  2. Tryck på Aviseringar > Välj app
  3. Tryck på nära Tillåt aviseringar om du vill aktivera aviseringar för appen. Tryck på nära Tillåt aviseringar om du vill inaktivera aviseringar från Facebook.
Stör ej-läge (Temporär avstängning av notiser)

Notiser finns ju av en anledning och är ju inte bara negativt. Därför är Stör ej-läget en fantastisk funktion. 

Stör ej-funktionen kan hantera ljudet för samtal, aviseringar och notiser som kommer in medan telefonen är låst. Du kan även schemalägga tider och välja vem du vill ta emot samtal från. Riktigt smidigt eftersom du alltid vill svara när personen X ringer eller messar.

Svep upp från botten av skärmen för att få fram kontrollcentret. ”Månen” aktiverar Stör ej. Eller gå in på Inställningar > Stör ej. Välj Manuellt om du vill slå på Stör ej nu eller ställ in ett schema (Inställningar > Stör ej och slå på Schemalagd. Ställ sedan in en tid).

Du kan även välja när du inte vill använda Stör ej:

  • Tillåt samtal från: Godkänn samtal från alla, ingen, dina favoriter eller särskilda kontaktgrupper som du sparat på enheten eller iCloud-kontot.
  • Upprepade samtal: Om någon ringer dig två gånger inom tre minuter tystas inte samtalet.
  • Tystnad: Välj att alltid tysta samtal och meddelanden eller endast när enheten är låst.
Android

Så här slår du på och stänger av aviseringar från din Android:

  1. Gå till enhetens Inställningar
  2. Gå till dina Aviseringar eller Appaviseringar
  3. Klicka på den app du vill hantera
  4. Slå på eller av aviseringar (eller välj prioritetsläge)
  5. På vissa telefoner kan du få fler alternativ genom att klicka på Avancerat
Prioritetsläge 
Olika Androidtelefoner funkar inte exakt lika men i grunden så har de tre lägen; Alla notiser, inga notiser eller prioriterade notiser. Använd prioritetsläget för att bestämma vilka funktioner och appar som får avbryta och visa notiser på låsskärmen. Det är blir skräddarsytt och tar lite tid men kan vara väl värt det. Använd ovan instruktion för att ställa in apparna.
Om du känner att du behöver mer hjälp eller inte vill hålla på med inställningarna så finns det andra hjälpmedel.
  • Flipd är en app som sätter ett tidslås på din skärm och gömmer notiserna. Du kan sen se hur lång tid du har skrapat ihop i utan att titta på telefonen.
  • Forest är lik Flipd men istället för att samla tid så växer ett träd under tiden du låter bli att röra mobilen. Om du rör mobilen inom 30 minuter så dör trädet.
  • Saent fokuserar på din dator och kommer med en stor tjusig knapp. När du tryckt in knappen så tillåts bara produktiva program och sidor på nätet. Lite mer handgriplig och ger som de andra en del intressant statistik.
8 digitala trender och hur de bör hanteras:

  Ladda ned guiden  

8 digitala sanningar för din verksamhet

 

Källor:

https://support.apple.com/sv-se/HT201925
https://www.facebook.com/help/103859036372845

Posted on maj 9, 2016 in Uncategorized

Share the Story

About the Author

Back to Top